Роля на семейството и училището за превенция



Днес все повече деца имат личен компютър, свързан с интернет. Подрастващите използват компютрите не само за да си пишат домашните, интернет е и идеално средство за забавление. Най-естествената среда за развитие на едно дете е семейството. Семейството е първична социална група  с огромно значени за формиране на личността. Девиантното поведение и неговите прояви при виртуалната комуникация се свързва със семейството и неговото качество. Днес все повече деца имат личен компютър, свързан с интернет. Подрастващите използват компютрите не само за да си пишат домашните, интернет е и идеално средство за забавление. Детето може да научи много полезни неща от интернет, но ние трябва да го информираме и за рисковете в мрежата и да го научим как да се пази от злонамерени потребители. Родителите трябва да знаят, че интернет се подчинява на същите правила, които действат в истинския живот, никой няма право да обижда, напада или тормози някого, било то и виртуално. Родителите трябва да обяснят на децата си че, когато сърфират в интернет  не бива да дава лична информация и информация за семейството си на непознати, децата трябва да знаят защо не бива да се среща с хора, с които случайно се е запознали в интернет, те трябва са наясно защо не бива да качва снимки в общодостъпни сайтове и защо не е правилно да се изпращат снимки на случайни хора в мрежата, необходимо е да обясним на децата , че хората в интернет невинаги са тези, за които се представят, децата трябва да знаят още, че е неправилно да се свалят и инсталират непознати програми, защото е възможно да са заплаха за сигурността на компютъра и да доведат до кражба на лични данни. Децата трябва да знаят, че не бива да отговарят на съобщения с непознат подател, защото те могат да съдържат вирус. Децата не бива да се страхуват да споделят с родителите си, ако са станали обект на тормоз. Ако получат злонамерени съобщения, те трябва да знаят, че не бива да отговарят, но трябва да ги запазят, за да послужат на съответните органи, ако по-късно се наложи.  При използването на интернет и средата, която той дава за реализиране на отклоняващото се поведение, на училището се делегира отговорност да играе превантивна роля на още едно равнище. Това ниво е виртуално, но последиците от девиациите са напълно реални и опасни. Целта на превантивната дейност , която се извършва от компетентните органи в лицето на педагози, психолози и всички възрастни работещи с деца е да помогне у децата да се формират потребности за умерено използване възможностите на интернет, да се формират умения да различават истинските човешки ценности,  да придобият умения да се предпазват от негативна информация.  В съдържателен план превантивната дейност е свързана с целенасочена и планомерна работа за формиране на системни компютърни умения и създаване на положително отношение към компютърните технологии. Също така е много важно учениците да се информират за вредата от интернет- зависимостта. За тази цел се използват беседи , лекции, анализ на резултати от изследвания, разкриващи вредата от интернет-зависимостта: разясняване на казуси , свързани с проблема: усвояване на съвременни техники за приобщаване на детето към други интересни видове дейност.  Превантивната дейност има огромно значение защото тя помага да се избегнат негативните последици от виртуалната комуникация и подготвя децата как да постъпят и да се доверяват на родители и учители когато възникнат признаци на зараждащ се проблем при тази комуникация с връстници и други лица.

Няма коментари:

Публикуване на коментар